Pojasnilo o odstranitvi skupne peči pri Rožnem studencu
Na robu gozda v Kočevju, natančneje ob gozdni učni poti Rožni Studenec, je bila v sklopu 25. bienala Daleč, tako blizu, postavljena Skupna peč, umetniško delo priznane francoske oblikovalke Matali Crasset, ki je sicer del širše projektne skupine Zavzetje gozdov. Instalacija je bila po zaključku bienala predana Občini Kočevje, ki je zanjo tudi redno skrbela, a žal je narava hitro pokazala svojo moč. Zato smo se v soglasju z Muzejem za arhitekturo in oblikovaje, pod okriljem katerega bienale poteka, odločili za umik peči iz lokacije, saj je trenutno to žal edina možna rešitev.
Vremenski vplivi na peč so bili izredno intenzivni. Materiali, ki so bili uporabljeni na peči so v osnovi namenjeni pečem za v notranje, grajene prostore. Kljub zaščiti preko zimskih mesecev, s prekrivanjem celotne peči, le-te nismo mogli obvarovati, zaradi zunanjih temperatur in vlage, ki prehaja na peč tudi preko tal. Edini način primerne zaščite bi bil gradnja objekta preko in okoli klopi, kar bi izničilo glavno idejo avtorice o umestitvi v odprt gozdni prostor. Zaradi nihanja temperatur so materiali odpovedali in povečini se to kaže v razpadu 90 % pečnic in odpadanju vrhnje plasti temeljev. Peč je bila sanirana že v lanskem letu, letos bi bila potrebna celovite prenove, kar pa predstavlja izjemno velike stroške, in tako naprej vsako leto.
Instalacija Skupna peč predstavlja reinterpretacijo tradicionalne lončene peči. Obiskovalce je vabila, da prostor, ki je nekoč predstavljal srečevališče Kočevcev, ponovno »zavzamejo«. Idejo umetniškega dela nadvse spoštujemo, kot tudi celoten koncept Zavzetja gozdov, ki še vedno ostaja prisoten v našem okolju. Ponosni smo, da je bienale skupaj z avtorji, ki so ustvarjali na Kočevskem, ponesel v svet oblikovanja našo družbeno in fizično krajino. Projekt je bil izjemno uspešen in odmeven – peč je bila nominirana za Design of the Year award, ki ga podeljuje Design Museum London. Poleg tega je BIO 25 prejel tudi nagrado ICOM Slovenija in uvrstitev med 10 najboljših razstav s področja arhitekture in oblikovanja v letu 2017 s strani New Yorške revije Metropolis. Žal pa sama fizična umestitev peči oz. materialov v naše naravno okolje na dolgi rok ni bila vzdržna. Ponovno se je pokazalo, da živimo v okolju, kjer je glavni vladar narava, in je potrebno vse umestitve in dobre ideje podrediti njenim zakonitostim. Muzeju za arhitekturo in oblikovanje pa se še enkrat zahvaljujemo za odlično sodelovanje.
Ob gozdni učni poti Rožni studenec ostaja še vedno na ogled druga instalacija iz skupine Zavzetje gozdov, oblikovalcev Marcina Liminowicza in Pole Salicke z naslovom Robni učinek.
Več o projektu Zavzetje gozdov najdete TUKAJ.
Več o projektu Skupna peč in Matali Crasset najdete TUKAJ.
Fotografija: Mojca Mihailovič-Škrinjar